Posted on / by Witold Stawarz / in Infografika

Infografika idealna – jak przygotować? [część 1]

Infografika to jeden z najskuteczniejszych formatów, umożliwiających promocję bloga lub firmy. Aby infografika była skuteczna, trzeba ją odpowiednio przygotować, następnie utworzyć i wypromować. Przedstawiam receptę na infografikę idealną oraz pokazuję jak utworzyliśmy i wypromowaliśmy jedną z naszych infografik.

Proces pracy nad infografiką można podzielić na trzy etapy: przygotowanie, tworzenie oraz promocję. W tej części opiszę jak przygotować infografikę idealną. Taką, która nie tylko będzie informować, ale także zaangażuje i sprawi, że ludzie będą chętnie się nią dzielić.

W kolejnej części zajmiemy się tworzeniem infografiki. Następnie, w celu uzyskania maksymalnej efektywności, opiszę jak skutecznie infografikę promować. W ostatniej części tego cyklu zaprezentuję na podstawie jednej z utworzonych przez nas infografik jak wykorzystaliśmy cały proces.

Zanim zaczniesz

Zanim rozpoczniesz pracę nad infografiką, przede wszystkim zastanów się, czy infografika jest najlepszym formatem do przedstawienia informacji, którymi chcesz się podzielić. Błędem jest przedstawianie danych na siłę w formie infografiki tylko dlatego, że infografiki stały się popularne. Taka infografika nie tylko utrudni odbiór informacji, ale też nie zyska popularności.

Zazwyczaj najlepszymi kandydatami na infografikę są tematy, które zawierają bardzo dużo danych. Danych, które można ciekawie wizualizować.

Rozważ więc najpierw, czy na przykład wpis na blogu lub wideo nie będą lepszymi formatami dla Twojej informacji. Jeżeli jesteś pewien, że infografika jest najlepszym formatem, możesz rozpocząć przygotowania.

Może być również tak, że chcesz utworzyć infografikę, bo wiesz, że to świetna metoda promocji. Pomogę Ci wyszukać i ustalić najlepszy temat.

Cel

Masz wstępny pomysł, zalążek informacji, które chcesz wykorzystać do utworzenia infografiki. Zanim dokładniej zbadasz rynek, ustal cele, jakie powinna osiągnąć infografika.

Świetnie jeśli to są cele mierzalne np. liczba linków lub odzwiedzin na stronie. Dzięki temu, tworząc infografikę, będziesz pamiętał, po co ją tworzysz.

Zastanów się również, jakie wrażenie powinna sprawiać infografika. Jakie emocje wywoływać u odbiorców? Do jakiego odzewu powinna prowokować?

Analiza rynku

Wiesz już, co chcesz osiągnąć. Teraz czas na analizę rynku.

Konkurencja

Poszukiwania warto rozpocząć od sprawdzenia tego, co już stworzyła Twoja konkurencja. Poszukaj:

  • Jakie infografiki stworzyła Twoja konkurencja?
  • Jakie uzyskali efekty?
  • Które infografiki były najlepsze? Cieszyły się największym odzewem?
  • Czy jesteś w stanie ustalić dlaczego?

Te informacje pomogą Ci zorientować się na rynku. Jeżeli masz już wstępny temat na infografikę, zweryfikuj słuszność swojego pomysłu na podstawie tego co przyniosło efekty u konkurencji. Jeżeli nie masz jeszcze pojęcia jakie dane przedstawić, zdobyte informacje podsuną Ci pierwsze pomysły.

Dostępne dane i tematy

Poszukaj najbardziej popularnych tematów dotyczących Twojej branży. Nie ograniczaj się tylko do infografik lub określonego rodzaju informacji. Rozeznaj, czym najchętniej dzieli się Twoja grupa docelowa. O czym najchętniej dyskutuje? O co najczęściej pyta na grupach dyskusyjnych? Wszystkie te popularne tematy są dobrymi zalążkami pomysłów na infografikę.

Jeżeli miałeś już wstępny pomysł, takie rozeznanie na rynku pozwoli Ci zweryfikować, czy jest to wystarczająco popularny temat wśród Twojej grupy docelowej.

Aktualne tematy

Analizując rynek sprawdź, czy istnieją obecnie bardzo popularne tematy, które możesz wykorzystać do stworzenia infografiki. Zazwyczaj takie tematy nie są zbyt długo popularne, ale ich krótkotrwała popularność bywa na tyle wysoka, że warto stworzyć infografikę dotyczącą takiego tematu. Ważne aby taki temat był powiązany z Twoją branżą (lub była możliwość powiązania go z nią).

Ponadczasowe kompendia

Drugim świetnym tematem na utworzenie infografiki są tematy, które są i będą zawsze popularne wśród Twojej grupy docelowej. W takim przypadku masz okazję stworzenia ponadczasowego kompendium, które będzie zawsze świetnym źródłem informacji.

W celu zwiększenia szans na sukces, Twoja infografika powinna być ponadczasowym kompendium lub dotyczyć bardzo popularnego bieżącego tematu. Idealnie jeśli zawiera w sobie te dwie koncepcje.

Grupa docelowa

Na pewno znasz swoją grupę docelową, prawdopodobnie zdefiniowałeś też persony.

  • Określ, kto dokładnie, które persony są adresatami Twojej infografiki. To pomoże Ci się skupić na właściwej formie i treści przekazu.
  • Ponadto, określ kto jest grupą docelową, która może najchętniej dzielić się Twoją infografiką. Ma to kluczowe znaczenie do tego, aby infografika stała się popularna. Infografikę tworzysz nie tylko z myślą o tych, którzy są jej ostatecznym beneficjentem, ale także również z myślą o tych, którzy zechcą się nią podzielić.
  • Przydatne będzie również zbadanie, jakimi materiałami najchętniej dzieli się Twoja grupa docelowa i w jaki sposób to robi.

Pomysł na infografikę

Zdefiniowałeś cele, rozeznałeś rynek, konkurencję, popularne tematy oraz grupę docelową. Czas na ostateczne zdefiniowanie tematyki infografiki.

Zgodność z celem

Wróć do swoich celów. Który z Twoich pomysłów ma największe szanse na zrealizowanie tych celów? Co powinieneś przede wszystkim przedstawić, aby osiągnąć założony cel?

Istniejące materiały

Czy posiadasz jakieś materiały na użytek własny, które mogą być świetnym materiałem do infografiki? Jeżeli tak, może warto je wykorzystać.

Własne badanie

Zrobienie własnego badania jest jednym z najlepszych pomysłów na infografikę. Jeżeli Twoje badanie zaprezentuje ciekawe dane na temat branży, może stać się chętnie cytowanym materiałem. Czy jesteś w stanie zrobić badanie? Może robiłeś już jakieś badania i możesz podzielić się wynikami?

Możliwości wizualizacji

Odpowiedz na pytania:

  • Które tematy lub dane mają największy potencjał ciekawej wizualizacji?
  • Czy któryś z tematów może poruszyć emocje i zachwycić odbiorców?
  • Czy istnieje temat, którym każdy będzie się chciał podzielić ze swoimi znajomymi, wywołując efekt viralowy?

Podsumowanie pomysłów

Zrób listę najlepszych pomysłów. Następnie wybierz najlepszy temat na podstawie wykonanej analizy rynku, grupy docelowej oraz własnych kreatywnych pomysłów.

Ustal roboczy tytuł swojej infografiki i dokładnie określ jej zakres. Zazwyczaj lepiej sprawdza się wyczerpanie konkretnie zdefiniowanego tematu niż ogólne zestawienia i przeglądy.

Weryfikacja pomysłu

Jeszcze raz zweryfikuj:

  • Czy na pewno ten temat nadaje się na infografikę?
  • Czy pomysł bazuje na koncepcji ponadczasowego kompendium lub dotyczy bardzo popularnego tematu bieżącego?

Jeżeli na powyższe pytanie odpowiedziałeś twierdząco, masz swój pomysł. Czas na zebranie wszystkich niezbędnych danych.

Zbieranie danych

Zbierz wszystkie niezbędne dane, które mogą się przydać do utworzenia infografiki. Dobrymi źródłami danych są badania przeprowadzone przez inne firmy, urząd statystyczny czy też prace naukowe. Możesz również cytować dane podawane przez zaufane serwisy internetowe i magazyny.

Jeżeli jest taka potrzeba, przeprowadź własne badanie. Zadbaj o jego trafność i rzetelność. Czasami firma wykonuje badanie na własne potrzeby – w takim przypadku ustal, czy możesz wyniki takiego badania wykorzystać w infografice (jeżeli oczywiście jest wystarczająco interesujące dla Twojej grupy docelowej).

Często wyjątkowość infografiki polega na tym, że przedstawia zwykłe, znane już dane, w niezwykły sposób. Tym samym otwiera przed nami nowe perspektywy i prezentuje świeże spojrzenie na znane już tematy. Dlatego gromadząc dane szukaj zależności pomiędzy nimi:

  • na przestrzeni czasu (np. trendy rozłożone na lata)
  • pomiędzy dziedzinami (np. zależności, podobieństwa, różnice)
  • przekrojowe (np. ciekawe zestawienia, zależności)

Podsumowanie

Podsumujmy jakie kroki udało nam się wykonać do tej pory:

1. Wstępne określenie słuszności stworzenia infografiki
2. Ustalenie celów infografiki
3. Analiza rynku, w tym:

  • Analiza konkurencji i jej infografik
  • Analiza popularnych tematów (bieżące i ponadczasowe)

4. Ustalenie grupy docelowej (odbiorców i polecających)
5. Wybór najlepszego pomysłu na infografikę
6. Zebranie danych do infografiki

W kolejnych częściach zajmiemy się procesem tworzenia infografiki, a następnie sposobami na jej promocję. Pokażę Ci jak skomponować infografikę aby wywołała wrażenie na odbiorcach. W ostatnim, bonusowym poście zaprezentuję, jakie efekty osiągnęliśmy i jak ten proces wyglądał dla jednej z utworzonych przez nas infografik.

Jeżeli nie chcesz aby umknęły Ci kolejne części, zapraszam do subskrypcji RSS i zapisania się na nasz newsletter poniżej.

Seria postów o infografikach:

  1. Przygotowanie infografiki [część 1] (test post)
  2. Projektowanie infografiki [część 2]
  3. Promocja infografiki [część 3]